fbpx

Intuïtief eten is een natuurlijke manier van eten: je luistert naar de interne signalen van je lichaam. Natuurlijke en biologische signalen zoals honger en verzadiging maar ook emotionele behoeften tellen allemaal mee.

Evelyn Tribole en Elyse Resch zijn de bedenkers van intuïtief eten en hebben een framework van 10 principes ontwikkeld. In dit blog een kleine samenvatting van de principes.

Deze principes helpen je:

  • Afstemming te cultiveren op de fysieke sensaties die vanuit je lichaam naar boven komen om aan zowel je biologische als psychologische behoeften te voldoen

Bron: Evelyn Tribole

  • Het wegnemen van de obstakels en verstorende factoren voor afstemming, die meestal uit de geest komen in de vorm van regels, overtuigingen en gedachten.

De tien principes van intuïtief eten:

Principe 1: Laat de dieetmentaliteit los

Bevrijd jezelf voor altijd van magazines, boeken en tv-programma’s die je vertellen dat afvallen makkelijk, snel en blijvend is. Gooi ze de deur uit! Het is tijd om boos te worden op de leugens die je het gevoel geven dat je een mislukkeling bent, elke keer wanneer een dieet niet vol te houden is. Als je zelfs maar een klein beetje hoop blijft houden dat een nieuw en beter dieet die beloftes wél kan waarmaken, zal je nooit vrij komen van de dieetmentaliteit. Erkennen dat diëten niet werkt en leren over de negatieve consequenties van diëten op je mentale en fysieke gezondheid is de eerste stap richting eetvrijheid en verbinding met je lichaam.

Principe 2: Eer je hongergevoel

Het klink zo logisch, luisteren naar je hongergevoel. Helaas leren we onszelf eerder te luisteren naar externe signalen (diëten, meningen van anderen) dan naar onze interne signalen. Met honger naar bed gaan is voor sommige mensen een prestatie. Anderen weten niet eens meer wat honger is. Tijdens dit traject leer je  met respect om te gaan met je biologische recht om te eten: voor energie, voor voeding, voor plezier. Je leert dat honger niet iets is om trots op te zijn of bang voor te zijn. Nee, honger is een teken dat je lichaam werkt en energie nodig heeft. Herkennen hoe honger voelt is niet altijd makkelijk. Het kan tijd kosten om weer te gaan vertrouwen op je interne signalen. Toch gaat het je met de juiste tools lukken.

Principe 3: Verjaag de voedselpolitie

De voedselpolitie houdt toezicht op de onredelijke regels die de dieetcultuur heeft gecreëerd. Het politiebureau zit diep in je psyche gehuisvest en roept negatieve kreten, hopeloze zinnen en aanklachten over eten en je lichaam die schuldgevoelens uitlokken. Je weet wel, dat stemmetje dat roept: ‘Je zou dat niet moeten eten’, of ‘je moet dat toetje eerst verdienen’. Ik noem dit stemmetje ook wel ‘je innerlijke foodbitch’. Zelfs wanneer je al je dieetboeken en tijdschriften het raam uit hebt gegooid zal je nog vaak te maken krijgen met dit stemmetje. Je zal leren om dit stemmetje te neutraliseren en een gezonde relatie op te bouwen met eten zonder eetregels.

Principe 4: Sluit vrede met eten

Tijd voor een wapenstilstand – stop het gevecht! Geef jezelf onvoorwaardelijk toestemming om te eten. Als je jezelf vertelt dat je bepaald eten niet mag of kan eten, kan dit zorgen voor gevoelens van schaarste. De schaarste mindset herkennen veel mensen als de alles-of-niets mindset. Je  maakt één misstap en duikt direct in al je verboden voedsel alsof het de laatste keer is dat je het kan eten (want maandag start je weer met je dieet). Jezelf onvoorwaardelijk toestemming geven om te eten kan eng zijn maar het is zó belangrijk om je lichaam weer te kunnen gaan vertrouwen. Het gaat er niet om je vol te proppen met donuts. Het gaat erom dat je nieuwsgierig wordt naar je ‘verboden voedsel’ zodat je erachter kan komen of je het lekker vindt, of dat het eigenlijk niet eens zo bijzonder is dan dat je jezelf wijs hebt gemaakt. Daarnaast laat je je lichaam weten dat eten altijd beschikbaar is.

Tekst gaat door onder de afbeelding.

Principe 5: Respecteer je lichaam

Je eigenwaarde hangt niet af van hoeveel je sport, hoe weinig of wat je eet en al helemaal niet van het cijfer op de weegschaal. Je blikt terug op woorden die jou ooit verteld zijn over je lichaam: dat het niet goed genoeg was of niet in het perfecte plaatje paste. Je leert hoe dit invloed heeft op gedrag en je gedachtes over jezelf. Je leert dankbaar te zijn voor dat prachtige lijf van je en je genetische blauwdruk te waarderen. Net zoals een persoon met schoenmaat 40 zich niet in maat 38 kan persen, is het net zo zinloos (en ongemakkelijk) om dezelfde verwachting te hebben over je lichaamsbouw. Respecteer je lichaam, zodat je je goed kunt voelen over jezelf en wie je bent. Want je gewicht zegt niks over je persoonlijkheid, je daadkracht, je kwetsbaarheid, de liefde die je geeft of hoe je in het leven staat.

Principe 6: Leer verzadiging herkennen

Wanneer was de laatste keer dat je echt stopte met eten omdat je voelde dat je comfortabel vol zat? Als je lang in de dieetmentaliteit hebt gezeten is het hoogstwaarschijnlijk dat je regelmatig meer at dan goed voelde omdat het lang kon duren voor je weer mocht eten. Luister naar je lichaamssignalen die je vertellen dat je niet langer hongerig bent. Observeer signalen die aantonen dat je comfortabel vol zit. Pauzeer tijdens het eten, proef hoe het eten smaakt en vraag jezelf af hoe vol je op dat moment zit. Bij Intuïtief eten zijn er geen regels, je eet tot je genoeg hebt gehad en kan gewoon weer eten als je hongerig wordt. Het is OK om te eten.

Principe 7: Ontdek wat je voldoening geeft

De Japanners hebben de wijsheid om plezier als onderdeel te zien van gezond leven. In onze wens om dun en gezond te zijn, zien we vaak één van de meest elementaire geschenken van het leven over het hoofd: het plezier en de voldoening van een eetervaring. Wanneer je eet wat je echt wilt, in een omgeving die uitnodigend en fijn is, zal het plezier dat je ervaart een krachtig middel zijn om te ontdekken wat je voldoening geeft. Mindfulness technieken zijn hier een onderdeel van en een mooie manier om plezier en waardering te herontdekken.

Principe 8: Leer met gevoelens omgaan zonder eten te gebruiken

Angst, eenzaamheid, verveling en woede zijn emoties die we allemaal gedurende het hele leven ervaren. Elk heeft zijn eigen trigger, en elk heeft zijn eigen oplossing. Eten lost deze gevoelens niet op. Het kan voor een korte periode troosten, afleiden van de pijn of je zelfs verdoven. Maar voedsel zal het probleem niet oplossen. Dit betekent niet dat emotie eten slecht is, soms kan het pijn even verzachten of je helpen ontdekken dat er iets je aandacht verdient. Je gaat manieren vinden om je gevoelens te troosten, te voeden, af te leiden en op te lossen zonder eten te gebruiken.

Principe 9: Beweeg omdat het goed voelt

Laat de strijd die gepaard gaat met bewegen en sporten los. Verplaats je aandacht naar hoe het voelt om je lichaam te bewegen, in plaats van het calorie verbrandende effect van lichaamsbeweging. Als je je concentreert op hoe je je voelt door te sporten (energiek, vrolijk, alive!), kan dat het verschil maken tussen uit bed rollen voor een stevige ochtendwandeling of het indrukken van de snooze knop. Intuïtief bewegen gaat over het plezier vinden in activiteiten. Of je nou traint voor een marathon of een stukje gaat wandelen, zolang je er maar energie van krijgt.

Principe 10: Respecteer je gezondheid met voedende voeding

Het gaat erom je lichaam te vullen met voedsel dat heerlijk smaakt en waar je je goed door voelt. Vergeet niet dat je geen perfect dieet hoeft te eten om gezond te zijn. Je zal niet plotseling een tekort aan voedingsstoffen krijgen of in gewicht aankomen door één snack, één maaltijd of één dag eten. Het is je gehele eetgedrag dat het verschil maakt. We werken eraan om zachtaardig en lief voor onszelf te zijn en te begrijpen dat ‘play food’ nog steeds voedingswaarde heeft – en zelfs als dat niet het geval is, voeden ze de ziel nog steeds.

Meer lezen? Check ook:

Wil je meer weten over Intuïtief eten? Lees meer over mijn Intuïtief Eten Traject om te zien hoe je balans kunt vinden in je leven en eetvrijheid kunt omarmen. Boek een vrijblijvend en gratis kennismakingsgesprek, dan kijken we samen hoe ik je kan helpen.


Volg Proef het leven op Instagram & Facebook

Meer weten over coaching, events en workshops? Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Heb je een vraag of opmerking? Laat het me weten in de reacties of stuur een mailtje naar laura@proefhetleven.nl.

Op zoek naar een lekker recept? Check It’s a food life! Mijn foodblog vol gezonde recepten voor het hele gezin.

Laura

About Laura

Laura is geaccrediteerd gewichtsconsulente en voedingscoach n Breda, Dorst en omgeving en gespecialiseerd in intuïtief eten, vrouwelijke gezondheid, voeding rondom zwangerschap en kinderen.

Leave a Reply