fbpx

80% van ons immuunsysteem vormt zich in onze darmen en wat je eet en drinkt heeft direct invloed op je darmen. Wist je dat onze darmflora ongeveer 3 kilo weegt?! En we hebben zo’n 10x meer bacteriën in onze darmflora dan dat we cellen hebben. Je kan dus wel zeggen dat onze darmbacteriën het voor het zeggen hebben.

De darmflora staat in contact met de hersenen. Wanneer de darmflora uit balans is heeft dit niet alleen invloed op je immuunsysteem maar ook op je gemoedstoestand.

Tips om je immuunsysteem en darmen gezond te houden:

  1. Een aantal tips om je spijsvertering en immuunsysteem een handje te helpen.
  2. Eet regelmatig gefermenteerd voedsel met probiotica zoals yoghurt, kefir, zuurkool, kimchi, kombucha en gefermenteerde groenten. Gefermenteerde voeding is voorverteerd dus makkelijker verder te verteren en de voedingsstoffen komen gemakkelijker beschikbaar voor je lichaam.
  3. Eet veel vezels (prebiotica), die dienen als voedingsstof voor je darmbacteriën. Prebiotica vind je vooral in groente en fruit, peulvruchten, noten en zaden.
  4. Probeer geraffineerde suiker en koolhydraten in mindere mate te eten. Suiker zorgt ervoor dat slechte bacteriën de overhand krijgen.
  5. Weet waar je producten vandaan komen. Kies producten van biologische afkomst of bij speciaalzaken met kwalitatief hoge producten.
  6. Kauw je eten goed. Een voordeel van goed kauwen is dat spijsverteringsenzymen je voeding helemaal kunnen afbreken. Je haalt meer voedingsstoffen uit je voeding en je darmflora kan zijn werk goed doen.
  7. Eet vetten, te weinig vet kan leiden tot obstipatie. Vet dient als een soort glijmiddel en zorgt dat darmflora bepaalde zuren kunnen produceren voor een gunstig darmmilieu.
  8. Drink voldoende water. Begin je dag met een glas (lauwwarm) water om je spijsvertering op te starten en je darmvlokken te voorzien van vocht.
  9. Eet wanneer je honger hebt. Wanneer je honger hebt maakt je lichaam zich op om voedsel te ontvangen: maagzuur, spijsverteringsstappen en – enzymen worden aangemaakt om voedsel te kunnen verteren.
  10. Zorg voor voldoende rust en ontspanning.
  11. Vermijd voeding die belastend voor je is. Dit kunnen gluten zijn, maar ook zuivel of koffie. Voel zelf aan hoe je lichaam reageert op bepaalde producten.
  12. Vermijd alcohol. Alcohol doodt bacteriën in de mond, verstoord de aanmaak van spijsverteringsenzymen en het irriteert de maag.

Volg Proef het leven op Instagram & Facebook

Meer weten over coaching, events en workshops? Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Heb je een vraag of opmerking? Laat het me weten in de reacties of stuur een mailtje naar hallo@proefhetleven.nl.

Op zoek naar een lekker recept? Check It’s a food life! Mijn foodblog vol gezonde recepten voor het hele gezin.


Laura

About Laura

Laura is geaccrediteerd gewichtsconsulente en voedingscoach n Breda, Dorst en omgeving en gespecialiseerd in intuïtief eten, vrouwelijke gezondheid, voeding rondom zwangerschap en kinderen.

Leave a Reply