fbpx

Intuïtief eten wordt steeds populairder – happy dance! Het is dé manier om zorgen over gewicht en eten los te laten en te leven vanuit eetvrijheid en gezondheid. Maar hoe begin je? Want het is niet makkelijk om los te breken van dieetmentaliteit, waar je misschien al jarenlang in verstrikt zit. Hieronder 5 stappen om te beginnen met intuïtief eten.

Talloze studies hebben aangetoond dat diëten voor de meeste mensen (>95%) niet werkt. Toch lukt het de dieetindustrie om ons steeds weer in een volgend dieet te lokken. Hoe dat komt? Het is een briljante industrie waar biljoenen (!) euro’s in omgaan. Het is zo ingericht om geld te verdienen aan jouw onzekerheid over je lijf.

Hoe meer je dieet, hoe meer eetregels je hebt, hoe groter de kans op eetbuien, overeten en niet te stoppen cravings. Wat er uiteindelijk weer voor zorgt dat je begint met een volgend dieet omdat je denkt dat dat helpt de controle terug te krijgen.

Als je de dieetmentaliteit achter je laat gebeuren er een aantal magische dingen:

je voelt rust rondom eten.
je wordt gezonder.
je bereikt op een gezonde, niet obsessieve manier het gewicht dat bij jouw lichaam hoort.

Hoe je losbreekt uit deze cirkel is te kijken naar mindset en psychologie. Ik geef je 5 stappen die je kan zetten richting eetvrijheid.

1. Laat eetregels los en sta jezelf toe alles te eten


  • niet meer eten na 20u ’s avonds
  • alleen 72% pure chocolade eten
  • geen koekjes of cake
  • 18 uur per dag vasten
  • ontbijten met een smoothie
  • alleen maar ‘light’ producten eten/drinken
  • een maximaal aantal calorieën per dag eten
  • langer sporten als je meer hebt gegeten

Enkele eetregels waar je er misschien een paar van herkent. Als je los wil breken van de dieetmentaliteit en wilt starten met intuïtief eten is het loslaten van eetregels een eerste belangrijke stap die je kan zetten.

Wat gebeurt er als iemand je vertelt dat je iets niet mag hebben: je wilt het juist méér! Dit is het ‘verboden vrucht’-effect, en kenmerkt vrijwel elk dieet dat er is.

Voorbeeld: Je bent op dieet en mag geen koekje eten (=eetregel). Opeens krijg je steeds meer zin in een koekje. Je kan bijna aan niks anders meer denken. Een aantal dagen lukt het om geen koekje te eten. Je wordt steeds chagrijniger, het koekje begint je steeds meer te roepen. Tot er iets gebeurd waardoor je het niet meer houdt: je eet het koekje, en nog vijf, en nóg meer tot je misselijk bent.

Het loslaten van eetregels betekent dat je geen calorieën meer hoeft te tellen en geen verbod meer hebt op bepaald voedsel. In plaats daarvan zijn alle voedingsmiddelen toegestaan en zijn alle voedingsmiddelen gelijk.

Dit zorgt ervoor dat dit soort eten minder belangrijk wordt en je er minder van hoeft te hebben. Je eet gewoon het koekje wanneer je er zin in hebt en gaat verder met je dag. Zonder extreme cravings of uiteindelijke eetbuien.

Het idee van vrede sluiten met eten – en dus álles te mogen eten wat je wilt – zorgt ervoor dat je beter kan luisteren naar je lichaam, eet waar jij behoefte aan hebt en de hoeveelheid die je nodig hebt.

Oefening:

  1. Schrijf al de regels die jij hebt met betrekking tot eten en bewegen op een lijst. Over de hoeveelheid die je mag eten, wat en wanneer je zou moeten eten, hoeveel je moet bewegen om dat bepaalde product te mogen eten. Het kan zijn dat je niet eens heel bewust bent van al je eetregels. Probeer deze week eens bewust te zijn van alle gedachtes die naar boven komen als je gaat eten.

  2. Denk na over de volgende vragen:
    Hoe helpen deze regels het plezierig en leuk te maken om te eten?
    Hoe helpen deze regels om flexibel om te gaan met eten?
    Hoe geven deze regels mij ruimte om te ontdekken wat ik lekker vind?
    Hoe helpen deze regels mij om te luisteren naar mijn honger- en verzadigingssignalen?
    Hoe helpen deze regels mij om een intuïtieve eter te worden?
    Hoe denk je nu over deze eetregels? Is het je waard om deze eetregels los te laten?

2. Leer je honger- en verzadigingssignalen weer kennen


Eetregels, de weegschaal en diëten zijn allemaal externe signalen die jou vertellen wat en hoeveel je moet eten. Hierdoor ben je minder intuned met je interne signalen van honger en verzadiging.

Nu je eetregels hebt losgelaten en jezelf alles toestaat om te eten is het tijd om weer te leren luisteren naar je lichaam. Je lichaam weet namelijk heel goed wat en hoeveel eten je nodig hebt. Een belangrijke tool die je daarbij kan helpen is de hongermeter.

Denk aan honger op een schaal van 1 tot 10: 1 is zo’n honger dat je bijna van je stokje gaat en 10 is zo ongemakkelijk vol dat je je ziek voelt. Het doel tijdens het gebruik van de hongermeter is om ergens rond de 3 of 4 (hongerig, eerste signalen) te gaan eten en om rond de 6 of 7 (comfortabel vol) te stoppen met eten.

Iedereen heeft andere signalen die aangeven dat je lichaam energie nodig heeft. Denk aan het rommelen van je maag, licht in je hoofd voelen, een droge keel hebben, alleen nog maar aan eten kunnen denken, sneller geïrriteerd zijn enzovoorts. Probeer te ontdekken welke signalen jouw lichaam je stuurt en word hier bekend mee. Eet wanneer je deze signalen opmerkt.

Download hier gratis de hongermeter die ik gebruik in mijn coaching.

3. Weet dat je soms ook eet om andere redenen dan honger (en dat is oké)


Eten heeft een belangrijke functie: het geeft ons energie om te overleven, groeien en bloeien. Maar we kunnen nog veel meer redenen bedenken om te eten.

Soms eet je vanuit emotie – je hebt iets te vieren, bent verdrietig of angstig. Soms eet je vanuit gezond verstand – omdat je weet dat het volgende eetmoment nog ver weg ligt en je anders te hongerig wordt. Soms eet je omdat je gewoon zin hebt in een bepaalde smaak – aka smaakhonger.

Weet dat al deze redenen legitiem zijn om te eten en deze drang onderdrukken kan leiden tot schuldgevoel als je wel een keer eet vanuit een andere reden dan fysieke honger (taart op een verjaardag bijvoorbeeld). Dit schuldgevoel kan een trigger zijn om eetregels op te pakken.

Leer dat eten bij het leven hoort op verschillende manieren en momenten.

4. Leer met emoties om te gaan zonder eten te gebruiken


Emotie eten zien we vaak als iets ‘slechts’, maar dat is het niet. Hear me out.

Eten is comfort, eten is beloning, eten is feest, eten is een betrouwbare vriend. En soms lijkt eten even je enige ‘vriend’ die je op dat moment kan troosten. Dat is oké. Echt.

Moet je dan altijd maar direct die kast induiken zodra je je rot voelt? Nee, het is heel goed om je bewust te zijn van je emoties en wanneer je eet vanuit fysieke of emotionele honger. ⁠

Als eten je ENIGE copingsmechanisme is, dan is het belangrijk om op ontdekkingstocht te gaan. Eten helpt namelijk voor de korte termijn. Het lost de onderliggende problemen niet op.⁠

Oefening:

Ga eens zitten en maak een lijstje met activiteiten die jou kalmeren, waar je plezier in hebt en die rust brengen. De volgende keer als je voelt dat je eten nodig hebt vanuit emotionele honger, pak je dat lijstje en bedenk je wat je op dat moment nog meer zou kunnen helpen.⁠

5. Zoek hulp om de onderliggende problemen met eten en je lichaam aan te pakken


Hoe we over onszelf en ons lichaam denken, hoe we eten en hoe we over eten denken komt ergens vandaan. Het is ergens ontstaan. Misschien wel tijdens je opvoeding, of vanuit pesterijen op de basisschool, of een negatieve opmerking die ooit over je lichaam is gemaakt.

Vaak is eten meer dan alleen eten. Het is iets psychologisch. En werken aan je mindset rondom eten en je lichaam kan intens zijn. Starten met intuïtief eten kan moeilijk zijn. Er komt namelijk een hoop mindset werk bij kijken.

Weet dat dit niet aan jou ligt. Weet dat jij meer dan oké bent. En weet dat het oké is om hulp te zoeken en aan de slag te gaan met je onderliggende problemen rondom eten en je lichaam.


Volg Proef het leven op Instagram & Facebook

Meer weten over coaching, events en workshops? Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Heb je een vraag of opmerking? Laat het me weten in de reacties of stuur een mailtje naar laura@proefhetleven.nl.

Op zoek naar een lekker recept? Check It’s a food life! Mijn foodblog vol gezonde recepten voor het hele gezin.

Laura

About Laura

Laura is geaccrediteerd gewichtsconsulente en voedingscoach n Breda, Dorst en omgeving en gespecialiseerd in intuïtief eten, vrouwelijke gezondheid, voeding rondom zwangerschap en kinderen.

Leave a Reply