fbpx

De hongermeter is, zeker in het begin, je belangrijkste troef wanneer je kennis maakt met intuïtief eten. Het jaren volgen van diëten en eetregels kan ervoor zorgen dat je het contact met je lichaam bent verloren. Hoe voelt honger eigenlijk? Hoe voel je of je genoeg hebt gegeten? Wat nou als je altijd honger hebt?

Een ander kan niet weten hoeveel energie jij nodig hebt, hoeveel honger je hebt en wanneer je vol genoeg zit om er weer een aantal uur tegenaan te kunnen. ⁠

Dat weet alleen jij.⁠

En hiernaar leren luisteren, naar je eigen lichaam, je gevoel en emoties zorgt ervoor dat jíj de macht weer overneemt. En alleen dan kan je rust vinden in eten. ⁠

Honger en verzadigingssignalen

Je hebt geen regeltjes nodig om te weten of je moet eten of genoeg gegeten hebt. Dat weet je lichaam namelijk heel goed. Dit wordt geregeld in je hersenen, die je energie-inname kan detecteren en de eetlust reguleert als reactie op je energiebehoeften.

Bijzonder aan jouw honger- en verzadigingssignalen is dat ze zich dus aanpassen op je energiebehoeften. De ene dag kan het zijn dat je minder energie nodig hebt. Een andere dag heb je weer meer energie nodig – vanwege meer fysieke activiteit, hormonen, slaaptekort, noem maar op.

Daarom is het ook zo onnozel om allemaal hetzelfde voedingsplan te volgen. Of maar een bepaald aantal calorieën te eten op een dag. Niet alleen is ieder lichaam anders, ook je behoeften verschillen van dag tot dag.

Diëten en eetregels hebben invloed op je honger en verzadigingssignalen

Verstoord eetgedrag (om nog maar te zwijgen over stress, spijsverteringscondities en sommige medicijnen) kunnen de connectie met honger en verzadiging beïnvloeden. Diëten leert je die eerste tekenen van honger te negeren – “kauw gewoon op kauwgom of drink water of ga wandelen!” Als je eindelijk honger ervaart, is het een extreem en ongemakkelijk gevoel. En wat gebeurt er als je eet als je te veel honger hebt? Waarschijnlijk eet je veel meer dan comfortabel voelt.

Weer in contact komen met je honger- en verzadigingssignalen

Er is goed nieuws: je kan weer in contact komen met je lichamelijke signalen. Hoe dan? Door voldoende te eten op een dag. Wist je dat ons lichaam om de 3-4 uur eten nodig heeft? Dit is geen regel, dit kan een richtlijn zijn als je niet weet hoe honger voelt.

Daarnaast  kan je actief gaan voelen. De simpele handeling van afstemmen op hoe je lichaam zich op verschillende momenten van de dag voelt, helpt je beter te begrijpen hoe verschillende niveaus van honger en verzadiging voor jou voelen. Een manier om dit te doen is met de hongermeter.

Neem even de tijd en download de hongermeter die ik met mijn klanten gebruik. Lees het door en bedenk welke hongersignalen jij herkent.

Download de Proef het leven hongermeter gratis.

Tune gedurende de dag in op je gevoel. Waar zit je op de hongermeter? Probeer jezelf te voeden tot je het idee hebt dat je comfortabel vol zit. En dit is ook een kwestie van oefenen. Er is geen goed of fout, maar zo rond de 7 eindigen na een maaltijd is een mooie richtlijn. Comfortabel vol betekent dat je weer energie hebt om er een paar uur tegenaan te gaan.

0-3 ontzettend hongerig
Als je hier bent, dan is de kans op overeten groot. Probeer langzaam te eten en jezelf te vullen met voedzaam eten. Een balans van volwaardige eiwitten, vetten en koolhydraten.

3-6 honger signalen
Het is niet erg om een beetje hongerig te zijn, dat hoort bij het leven. Vul jezelf met voedzaam eten.

6-7 redelijk vol
Je voelt je gevoed en comfortabel, hebt energie en je geest is rustig.

7-10 misselijkmakend vol
Je hoofd is onrustig en buik voelt oncomfortabel vol/pijnlijk. Probeer naar je
lichaam te luisteren.

Je hebt alles wat je nodig hebt. Je intuïtie en instincten zijn er. Soms hebben we gewoon wat hulp nodig om weer in contract te komen met onszelf. Weer te leren vertrouwen op ons lichaam en positiever in het leven te staan.

Wil je meer weten over Intuïtief eten? Lees meer over mijn Intuïtief Eten 1-op-1  Traject om te zien hoe je balans kunt vinden in je leven en eetvrijheid kunt omarmen. Ik heb ook een waardevol groepstraject waarin we met een klein groepje in de wereld van intuïtief eten duiken. Boek een vrijblijvend en gratis kennismakingsgesprek, dan kijken we samen hoe ik je kan helpen.

 

Laura

About Laura

Laura is geaccrediteerd gewichtsconsulente en voedingscoach n Breda, Dorst en omgeving en gespecialiseerd in intuïtief eten, vrouwelijke gezondheid, voeding rondom zwangerschap en kinderen.

Leave a Reply