fbpx

Als coach richt ik mij steeds meer op intuïtief eten. Dit betekent dat we geen calorieën tellen of portie restricties hebben, maar leren omgaan met ons hongergevoel en luisteren naar ons lichaam. Vandaag geef ik een mindful eten oefening die je op weg kan helpen dit te bereiken.

Mindful eten is niet hetzelfde als intuïtief eten maar het is er wel een belangrijk onderdeel van. Het is één van de meest effectieve manieren om te eten vanuit gevoel van honger en verzadiging in plaats van emoties of externe invloeden.

Mindful eten betekent luisteren naar wat je lichaam zegt over eten, starten wanneer je honger hebt en stoppen wanneer je genoeg hebt gehad. Dit is niet makkelijk. Vaak eten we op de automatische piloot en weten we misschien niet eens of we wel echt honger hebben. Misschien eet je wel omdat het nu eenmaal tijd is om te eten, of omdat anderen het ook doen, of omdat je bord leeg moet.

Wanneer we onze honger signalen negeren is het ook moeilijk om onze volheid signalen te voelen. Probeer onderstaande oefening eens om te kijken of je wat meer naar je lichaamssignalen kan luisteren.

Mindful eten oefening: bewust over je hongergevoel

Voor elke maaltijd of snack: hoe voelt je lichaam? Voel je hongersignalen? Heb je een knagend gevoel in je buik? Zo ja, is het mild of intens? Heb je honger voor een hele maaltijd of is een snack genoeg? Hoe zit het met je energie? Waar heb je zin in: zoet, zout, hartig? (dit hoeft maar 15-30 seconden te duren.)

Tijdens de maaltijd of snack: neem weer even de tijd. Begin je je vol te voelen? Welke signalen stuurt je lichaam je? Zijn de smaken en texturen bevredigend, of heb je eigenlijk zin in iets anders? Hoe snel eet je eigenlijk? Let op: geen enkel antwoord is goed of fout.

Wanneer je maaltijd of snack bijna op is: laatste check. Wat zou je lichaam zeggen als het kan praten? Zou het zeggen dat je kan stoppen met eten? Zou het vragen om meer? Zou het roepen dat ze al bomvol zit? Hoe reageert je lichaam op de snelheid waarop je eet?
Let op: geen enkel antwoord is goed of fout.

Wanneer je dit regelmatig doet kan het zijn dat je patronen gaat herkennen. Misschien eet je altijd gehaast of eet je steevast je bord leeg terwijl je al vol zit. Misschien voel je je bij bepaalde voeding schuldig of ‘slecht’. Of eet je iets waar je eigenlijk helemaal geen zin in hebt.

Leer te luisteren naar je lichaam zonder oordeel. Wordt simpelweg nieuwsgierig over je eetgedrag en zie het als een experiment. Mindful eten kan je leren om genoeg te eten tot je geen honger meer hebt en dus te stoppen voordat je oncomfortabel vol zit.


Volg Proef het leven op Instagram & Facebook

Meer weten over coaching, events en workshops? Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Heb je een vraag of opmerking? Laat het me weten in de reacties of stuur een mailtje naar laura@proefhetleven.nl.

Op zoek naar een lekker recept? Check It’s a food life! Mijn foodblog vol gezonde recepten voor het hele gezin.


Bron: Real food for pregnancy

Dit blog bevat mogelijk affiliatie links. Lees de disclaimer voor meer informatie.

Laura

About Laura

Laura is geaccrediteerd gewichtsconsulente en voedingscoach n Breda, Dorst en omgeving en gespecialiseerd in intuïtief eten, vrouwelijke gezondheid, voeding rondom zwangerschap en kinderen.

Leave a Reply