fbpx

Vaak wordt er gekeken naar de gezondheid van de moeder wanneer er een kinderwens ontstaat. Maar proactief zijn over de kwaliteit van sperma is belangrijker dan ooit. Een analyse van bijna 43.000 mannen uit 2017 wees uit dat het aantal spermacellen wereldwijd aanzienlijk daalde van 1973 tot 2011.

De zwangerschap begint bij het samensmelten van een zaadcel van de vader met een eicel van de moeder. 50/50 dus. Uit steeds meer onderzoek blijkt dat ook de gezondheid van de vader een belangrijke rol speelt bij het zwanger worden en de gezondheid van het kindje.

Seks, vruchtbaarheid en zwangerschap is een lastig proces en afhankelijk van vele factoren. Maatregelen nemen voor gezonde sperma is slechts een kleine maar positieve stap in de richting van gezinsuitbreiding.

Hier zijn enkele leefstijlaanpassingen die je meteen kunt implementeren om je sperma sterk en gezond te houden.

Spermakwaliteit

De World Health Organisatio (WHO) heeft een aantal factoren vastgesteld om de spermakwaliteit te beoordelen. Als één van deze factoren onder de norm ligt dan is er minder kans op zwangerschap.

  • Hoeveelheid sperma (40 miljoen zaadcellen per ejaculatie)
  • Snelheid (hoe makkelijk de zaadcel door het baarmoederslijmvlies kan en de eicel kan binnendringen)
  • Bewegelijkheid
  • Concentratie (20 miljoen per milimeter)
  • Vorm (kikkervisje)

Tips om de kwaliteit van het sperma te verhogen:

1. Eet gezond

Je bent wat je eet – en dat geldt ook voor je sperma. Er zijn zowel goede voedingsstoffen (antioxidanten in groente en fruit) als slechte voedingsstoffen om te overwegen om sperma gezond te houden.

Mensen die een ‘westers’ dieet eten – met veel bewerkt vlees, granen, zuivelproducten, snoep, snacks en pizza – worden vooral getroffen als het gaat om de beweeglijkheid van het sperma, in vergelijking met degenen die een dieet volgen dat hoger is in kip, vis, groenten, fruit en volle granen.

  • B12: deze krachtige vitamine zit in vlees, vis en zuivelproducten. Het heeft allerlei positieve effecten: het beschermt onder andere je sperma tegen ontstekingen en oxidatieve stress veroorzaakt door schadelijke vrije radicalen in je lichaam.
  • Vitamine C: meer sinaasappels, bessen, aardappelen, tomaten en spinazie eten kan allemaal bijdragen aan een hoger aantal zaadcellen. In sommige gevallen kan het zelfs na een paar maanden verdubbelen.
  • Noten: zijn goed voor je noten. Noten worden al lang in verband gebracht met het bevorderen van seksuele gezondheid en het bewijsmateriaal blijft zich opstapelen. Uit een onderzoek van 119 mannen in 2018 bleek dat een dieet met veel amandelen, walnoten en hazelnoten gedurende een periode van 14 weken het aantal zaadcellen met maximaal 16 procent verhoogde.
  • Lycopeen: Lycopeen geeft voedsel zoals tomaten en watermeloenen hun rijke rode kleur. Het kan ook reactieve zuurstofsoorten (ROS) in je lichaam verminderen. ROS kan DNA en sperma beschadigen. Het innemen van 4 tot 8 milligram lycopeen per dag kan al helpen om het aantal zaadcellen en de beweeglijkheid te verbeteren.

2. Draag geen strak ondergoed

Het is beter om ondergoed te dragen dat ervoor zorgt dat de testikels niet te strak tegen het lichaam zitten. Bijvoorbeeld een boxershort. De testikels hangen namelijk niet voor niets buiten het lichaam. Zij hebben een temperatuur van 35 graden, dit is twee graden koeler dan de lichaamstemperatuur.

3. Begin met sporten (maar niet teveel)

Zelfs lichte training kan de hoeveelheid sperma, beweging en vorm vergroten.

Een onderzoek uit 2005 wees uit dat de combinatie van lage activiteit en hoge body mass index (BMI) direct bijdroeg aan slechte spermakwaliteit. Overgewicht of obesitas kan de testosteronspiegel beïnvloeden, wat je libido kan verminderen.

Ga lekker bewegen maar niet té intens want dat kan ook weer een negatieve invloed hebben op je sperma.

4. Draag je telefoon buiten je broekzak

Je telefoon, maar ook een laptop op schoot kan zorgen voor toename van warmte. Daarnaast zorgt een saunabezoek of koorts voor een (tijdelijk) effect op de kwaliteit van je sperma.

5. Wees voorzichtig met alcohol en cafeïne

Een onderzoek uit 2017, waarbij bijna 20.000 mannen betrokken waren, suggereerde dat cafeïne in frisdrank het sperma-DNA kan beschadigen. Dit kan het aantal zaadcellen verminderen.

Doe ook rustig aan met alcohol. Een onderzoek uit 2014 wees uit dat het drinken van vijf of meer eenheden alcohol per week een lager aantal zaadcellen en mobiliteit had. De effecten nemen toe naarmate je meer drinkt.

6. Rook niet en gebruik geen drugs

Door roken en drugsgebruik neemt het aantal zaadcellen af en het aantal afwijkingen in zaadcellen neemt toe. Als je met deze middelen stopt zal de spermakwaliteit toenemen. De vorm van nieuwe zaadcellen duurt ongeveer drie maanden.


Volg Proef het leven op Instagram & Facebook

Meer weten over coaching, events en workshops? Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Heb je een vraag of opmerking? Laat het me weten in de reacties of stuur een mailtje naar hallo@proefhetleven.nl.

Op zoek naar een lekker recept? Check It’s a food life! Mijn foodblog vol gezonde recepten voor het hele gezin.


Bronnen: zie linkjes in tekst

Laura

About Laura

Laura is geaccrediteerd gewichtsconsulente en voedingscoach n Breda, Dorst en omgeving en gespecialiseerd in intuïtief eten, vrouwelijke gezondheid, voeding rondom zwangerschap en kinderen.

Leave a Reply