fbpx

Krijg jij al stress als je nadenkt over eten met je kind(jes)? Eten ze wel genoeg? Moet je echt voor ieder kind apart koken? Een manier om de stress los te laten is een deel van de verantwoordelijkheid bij je kinderen te leggen. Dit is zelfs heel gezond en stimuleert gezond eetgedrag!

Voedingscoach Ellyn Satter heeft de verantwoordelijkheidsverdeling tussen ouders en kinderen prachtig weergegeven in ‘The division of responsibility in feeding’.

De verantwoordelijkheidsverdeling in voeding (sDOR) moedigt je aan om verantwoordelijkheid te nemen in wat, wanneer en waar je kind eet en je kind te laten bepalen hoeveel en of hij eet van jij aanbiedt.

Het was voor mij echt een enorme opluchting toen ik dit begon toe te passen; Ik weet dat ik voedzaam en genoeg eten aanbied, het is aan Pepijn om te kiezen of en hoeveel hij eet.

Lees ook: Wanneer is je baby klaar voor zijn eerste hapje? en 6 zichtbare signalen dat je baby klaar is voor zijn eerste hapje.

The Division of Responsibility in feeding

Ellyn Satter: ‘Ouders en kinderen hebben allebei een eigen verantwoordelijkheid als het op voeding aankomt. Kinderen hebben een natuurlijk vermogen om te eten. Ze eten zoveel als ze nodig hebben, ze groeien op de manier die goed is voor hen en ze leren om mee te eten met het gezin. Stap voor stap. Tijdens het opgroeien leren ze op zichzelf te vertrouwen en een goed eetpatroon te ontwikkelen. Ouders geven ze deze kans om te leren en groeien met eten.’

Verantwoordelijkheidsverdeling in voeding bij baby’s:

  • De ouder is verantwoordelijk voor wat de baby eet
  • De baby is verantwoordelijk voor hoeveel hij/zij eet

Ouders kiezen voor borstvoeding of flesvoeding en helpen de baby in een kalme omgeving te drinken. Als voedende ouder geef je aandacht aan je baby en let je op de signalen die je baby geeft.

Verantwoordelijkheidsverdeling in voeding bij baby’s die beginnen met bijvoeding:

  • De ouder is verantwoordelijk voor wat de baby eet én voor wanneer en waar de baby eet.
  • De baby is nog steeds (en zal dat altijd blijven) verantwoordelijk voor hoeveel zij eet en of ze eet wat haar ouders haar voorschotelen.

Op basis wat het kind kan en niet op basis van hoe oud hij/zij is, begeleiden ouders de overgang van borst/flesvoeding naar bijvoeding in de vorm van puree of stukjes voeding.

De verantwoordelijkheidsverdeling voor peuters tot en met adolescenten:

  • De ouders zijn verantwoordelijk voor wat, wanneer en waar het kind eet.
  • Het kind is verantwoordelijk voor hoeveel en of hij/zij eet.

Het belangrijkste is dat ouders erop vertrouwen dat kinderen zelf bepalen hoeveel en of ze eten wat de ouders aanbieden.

Voedingstaken en verantwoordelijkheidsverdeling tussen ouders en kinderen - Proef het leven

Belangrijke voedingstaken voor ouders:

  • Kies en bereid het eten.
  • Zorg voor regelmatige maaltijden en snacks.
  • Maak eetmomenten aangenaam.
  • Geef kinderen het goede voorbeeld hoe zich te gedragen tijdens de maaltijd met het gezin.
  • Houd rekening met de tijd die nodig is om te wennen aan voedsel, zonder voor iedereen apart te koken.
  • Geef kinderen geen eten of drinken (behalve water) tussen de vaste maaltijden en snacks.
  • Laat kinderen opgroeien in het lichaam dat bij hen past.

Kinderen hebben de taak om te eten:

  • Kinderen gaan echt wel eten.
  • Ze eten de hoeveelheid die ze nodig hebben.
  • Ze leren het voedsel te eten dat hun ouders eten.
  • Ze zullen opgroeien.
  • Ze zullen leren zich te gedragen tijdens etenstijd (ook al lijkt dit onmogelijk).
Verantwoordelijkheidsverdeling tussen ouders en kinderen bij het eten - Proef het leven

Volg Proef het leven op Instagram & Facebook

Meer weten over coaching, events en workshops? Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Heb je een vraag of opmerking? Laat het me weten in de reacties of stuur een mailtje naar hallo@proefhetleven.nl.

Op zoek naar een lekker recept? Check It’s a food life! Mijn foodblog vol gezonde recepten voor het hele gezin.


Bronnen:

  1. https://www.ellynsatterinstitute.org/
  2. https://www.ellynsatterinstitute.org/how-to-feed/the-division-of-responsibility-in-feeding/
Laura

About Laura

Laura is geaccrediteerd gewichtsconsulente en voedingscoach n Breda, Dorst en omgeving en gespecialiseerd in intuïtief eten, vrouwelijke gezondheid, voeding rondom zwangerschap en kinderen.

Leave a Reply