fbpx

Je kent het wel, die dagen waarop je denkt: voel me dik en lelijk. Ondanks dat je werkt aan een positief zelfbeeld en lichaamsacceptatie komt dit vaak genoeg voor. Dat is oké, het hoort erbij. Ik deel een aantal tips die je kunnen helpen als je je negatief voelt over je lichaam.

Laatst kreeg ik deze vraag via mail binnen: “Heb je tips voor dagen waar ik mijn lichaam echt niet aanvaardt, dat het echt mijn dag kan verpesten  omdat ik me dik voel?”

Dik is geen gevoel

Dik is eigenlijk geen gevoel, het is iets wat je bent of misschien wel niet. Het is net zoals je lengte: ‘ik ben lang, jij bent kleiner’. ‘Ik ben dik, jij bent dun’. Toch hebben we helaas vaak een negatieve connotatie bij het woordje ‘dik’. Dat we daar van af moeten is mij duidelijk. Daar ga ik ook nog een keer uitgebreid aandacht aan besteden. Vandaag focus ik mij even op het gevoel, de manier waarop je je stemming kan laten verpesten door negatieve gevoelens over je lichaam.

Omdat ik hier vaker vragen over krijg en zelf maar al te goed weet hoe het voelt om ontevreden over je lichaam te zijn wil ik vandaag een aantal tips geven hoe je om kan gaan met dagen waarop je veel negatieve gedachten en gevoelens hebt over je lichaam.

1. Track je cyclus

Een vraag die ik áltijd als eerste stel aan mijn vrouwelijke klanten wanneer ze zich rot voelen over hun lichaam: Waar zit je in je cyclus?

Je cyclus kan behoorlijk veel invloed op je stemming hebben én beïnvloed ook je gewicht door de maand heen. Sommige vrouwen houden tijdens bepaalde periodes in hun cyclus meer vocht vast wat ervoor kan zorgen dat je lichaam even anders en misschien minder fijn voelt. Daarnaast hebben hormonen invloed op je stemming en schommelt dit gedurende de maand.

Ik weet altijd precies wanneer ik ongesteld moet worden. Want twee dagen voordat mijn menstruatie begint voel ik me dik, lelijk en nutteloos. Niks is goed. Ik weet dit, dat maakt het niet minder rot maar wel makkelijker om mee om te gaan. Want ik weet ook dat het maar één of twee dagen duurt. Die dagen voel ik me gewoon rot en daarom ben ik extra lief voor mezelf.

Door je cyclus te tracken leer je jezelf en je lichaam beter kennen.

wat doe ik als ik me dik en lelijk voel - Proef het leven

2. Respecteer de basisbehoeften van je lichaam

Er zijn dagen waarop je niks mooi vindt, baalt en je lichaam liever niet wilt zien. Dat is oké. Maar kan je het wel respecteren? Ik noem dit ook wel werken naar lichaamsneutraliteit. Je lichaam is niet goed of slecht, het is er gewoon en het heeft een aantal basisbehoeften. Probeer aan deze basisbehoeften kan voldoen. Dus: zorg voor je lichaam. 

Je bent je negatieve gevoelens niet direct kwijt maar dat hoeft ook niet. Je zal wellicht wel merken dat deze gevoelens minder worden als je je aandacht verplaatst naar deze behoeften van je lichaam.

Je lichaam verdient het om…

  • gevoed te worden
  • met waardigheid behandelt te worden
  • comfortabel gekleed te worden
  • met liefde en respect aangeraakt te worden
  • op een comfortabele manier te bewegen
  • genoeg rust te krijgen

Download hier affirmatiekaartjes die je kunnen helpen om jezelf aan deze basisbehoeften te herinneren.

3. Focus op positieve self-talk

Bleeeegh, ik weet dat je dit nu niet wilt horen en er ook echt geen zin in hebt. Het kost moeite om je te focussen op het positieve als je je alles behalve happy voelt. I know. Maar het is wel een belangrijke. Je gedachten en woorden die je kiest hebben namelijk direct invloed op je stemming.

Een tip als je het moeilijk vindt om positief tegen jezelf te praten: doe alsof je een vriendin een peptalk geeft. Of beter nog: praat zoals je tegen een klein kindje zou praten. Als een meisje (misschien wel je dochter) je zou zeggen dat ze dik en lelijk is, wat zou je dan zeggen? Je bent dan waarschijnlijk een stuk vriendelijker en zorgzamer dan wanneer je tegen jezelf praat.

“Je bent niet dik en lelijk. Je voelt je vandaag even rot. Wat kan je doen om je beter te voelen? Zullen we een stukje gaan wandelen?”

“Ik vind je lief en ik hou heel veel van je.”

“Je kan zoveel met je lichaam. Het brengt je van A naar B, je kan huppelen, spelen en dansen. Zullen we wat dingen opschrijven waar je je lichaam dankbaar voor bent?”

“Je bent zoveel meer dan hoe je eruit ziet. Je maakt me gelukkig en ik ben trots op je.”

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

wat doe ik als ik mij dik en lelijk voel. 5 tips - Proef het leven

4. Start NIET met een nieuw dieet

Oh, de dagen waarop je je dik voelt zijn grote triggers voor dieetgedachtes. Dat leek vroeger altijd de oplossing: een nieuw dieet.

Het is verleidelijk om een nieuw dieet te starten, of weer eetregels op te pakken. Maar doe het niet. Het werkt niet en het zal je op de lange termijn echt niet helpen je beter te voelen over je lichaam.

Herinner jezelf aan de reis die je maakt met intuïtief eten. Waarom heb je gekozen om deze weg in te slaan? Waarom heb je gekozen om diëten achter je te laten? Wat heeft diëten je eigenlijk opgeleverd? Hoe wil je je voelen over jezelf en je lichaam?

Laat je niet verleiden door diëten en kies voor jezelf. Sta in je eigen kracht.

5. Blijf weg van social media

Reminder: Social media is niet echt. En het speelt een belangrijke rol in de vorming van lichaamsbeeld.

Het overgrote deel van de foto’s is bewerkt met filters en photoshop. Mensen laten vooral de ‘perfecte’ plaatjes zien en vergelijking ligt op de loer. Heb je een rotdag? Voel je je even niet zo tof over je lichaam? Blijf dan weg van social media. Je gaat je er echt niet beter door voelen.

Download de gratis body positive en intuïtief eten affirmatiekaartjes

Affirmaties zijn simpele, korte en krachtige uitdrukkingen die je bewustzijn en onderbewustzijn positief beïnvloeden. Ik heb een aantal affirmatiekaartjes ontwikkeld met uitspraken die je kan gebruiken om je mindset te shiften.

Download ze hier gratis.

download gratis affirmatiekaartjes body positive en intuïtief eten - Proef het leven

Ik hoop dat deze tips je helpen om je iets beter te voelen op de dagen waarop je je niet happy voelt over je lichaam.

Belangrijk: je bent goed zoals je bent. Je gewicht zegt niks over jou als persoon.

Heb jij tips hoe je om kan gaan met een negatief lichaamsbeeld? Laat het weten in de comments!


Wil je meer weten over Intuïtief eten? Lees ook mijn andere blogs.

Check mijn Intuïtief Eten 1-op-1  Traject om te zien hoe je balans kunt vinden in je leven en eetvrijheid kunt omarmen. Ik heb ook een waardevol groepstraject waarin we met een klein groepje in de wereld van intuïtief eten duiken. Boek een vrijblijvend en gratis kennismakingsgesprek, dan kijken we samen hoe ik je kan helpen.

Laura

About Laura

Laura is geaccrediteerd gewichtsconsulente en voedingscoach n Breda, Dorst en omgeving en gespecialiseerd in intuïtief eten, vrouwelijke gezondheid, voeding rondom zwangerschap en kinderen.

Leave a Reply