fbpx
Blog

Dit is wat honger en diëten met je lichaam doet

By 16 december 2021 februari 2nd, 2022 No Comments
wat honger met je doet

Weten Wat Uithongering Met Je Doet?

Het Minnesota Starvation Experiment laat zien wat er met je lichaam en geest gebeurt als je op dieet bent. Het onderzoek werd aan het einde van de 2e Wereldoorlog uitgevoerd door de Universiteit van Minnesota. Het was bedoeld om de fysiologische en psychologische effecten van ernstige en langdurige dieetbeperkingen vast te stellen en te bekijken wat de beste methode is om hongersnoodslachtoffers hulpverlening te bieden.

36 gezonde mannen werden geselecteerd voor het onderzoek. De selectieprocedure was streng. De proefpersonen moesten mannelijk en vrijgezel zijn en een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid hebben. Ze moesten ook blijk geven van het vermogen om onder moeilijke omstandigheden goed met anderen om te gaan en belangstelling tonen om hulpverlening te bieden. De 36 mannen werden geselecteerd uit meer dan 200 vrijwilligers.

Volgens het onderzoeksprotocol moesten de mannen 25 procent van hun normale lichaamsgewicht verliezen. Ze brachten de eerste drie maanden van het onderzoek door met het eten van een normaal dieet van 3.200 calorieën per dag, gevolgd door zes maanden semi-uithongering met 1.570 calorieën per dag (verdeeld over ontbijt en lunch). En daarna een beperkte revalidatieperiode van drie maanden met het eten van 2.000 tot 3.200 calorieën per dag, en ten slotte een onbeperkte revalidatieperiode van acht weken waarin er geen beperkingen waren op de calorie-inname.

Zoals je ziet is de semi-uithongeringsfase qua calorie inname niet heel anders dan het gemiddelde huidige dieet.

Hun dieet bestond uit voedsel dat tijdens de oorlog algemeen verkrijgbaar was in Europa, voornamelijk aardappelen, wortelgroenten, brood en macaroni. De mannen moesten 15 uur per week in het lab werken, 22 mijl per week lopen en 25 uur per week deelnemen aan verschillende educatieve activiteiten. Gedurende het hele experiment maten de onderzoekers de fysiologische en psychologische veranderingen veroorzaakt door honger.

De Effecten Van Semi-Uithongering:

  • de ruststofwisseling daalde met 40%
  • de mannen ontwikkelden een obsessie voor eten: ze droomden en fantaseerden over eten, bleven erover praten en lezen.
  • de manier waarop ze aten veranderde: zo schrokten sommigen het eten naar binnen, anderen aten juist heel langzaam, soms waren ze wel 2 uur met hun eten aan het spelen tijdens de maaltijd.
  • verschillende mannen lukte het niet om zich aan het dieet te houden en kregen last van eetbuien
  • hun persoonlijkheid veranderde: ze waren meer apathisch, prikkelbaar, humeurig en depressief

Na Het Experiment

Het Minnesota Starvation Experiment eindigde in oktober 1945. Tijdens de revalidatie periode werden de calorieën stapsgewijs verhoogd totdat ze zoveel konden eten als ze wilden. De hongergevoelens waren heviger dan ooit en hoewel ze alles mochten eten ontwikkelden sommige mannen de angst dat er geen eten beschikbaar zou zijn. Ze vonden het moeilijk om te stoppen met eten en hadden regelmatig eetbuien. Voor de meeste mannen duurde het tot wel vijf maanden voor ze hun eetpatroon konden normaliseren, anderen herstelden nooit volledig.

Hier zie je heel duidelijk wat honger kan doen bij gezonde mannen die nooit op dieet zijn geweest en geen druk voelen om slank te zijn zoals we dat tegenwoordig doen. Dit is pure Oerhonger: ontstaan vanuit biologisch overlevingsmechanisme.

Volg Proef het leven op Instagram & Facebook

Meer weten over coaching, events en workshops? Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Heb je een vraag of opmerking? Laat het me weten in de reacties of stuur een mailtje naar laura@proefhetleven.nl.

Op zoek naar een lekker recept? Check It’s a food life! Mijn foodblog vol gezonde recepten voor het hele gezin.

Online intuïtief eten cursus

Meer van dit + tientallen filmpjes, oefeningen en inspiratie om eetvrijheid en zelfliefde écht te gaan ervaren? Schrijf je in op de Intuïtief eten cursus: Eten met intuïtie en zelfliefde.

Klik hier om meer te lezen!

intuitief eten cursus

Bronnen: Intuitive Eating boek, The psychology of hunger, Anti Diet boek.

Kalm, L.M., & Semba, R.D. (2005). They starved so that others be better fed: Remembering Ancel Keys and the Minnesota Experiment. Journal of Nutrition, 135, 1347–1352.

Keys, A., Brozek, J., Henshel, A., Mickelson, O., & Taylor, H.L. (1950). The biology of human starvation, (Vols. 1–2). Minneapolis, MN: University of Minnesota Press.

Tucker, T. (2007). The great starvation experiment: Ancel Keys and the men who starved for science. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press.

Laura

About Laura

Laura is geaccrediteerd gewichtsconsulente en voedingscoach in Breda, Dorst en omgeving en gespecialiseerd in intuïtief eten, vrouwelijke gezondheid, voeding rondom zwangerschap en kinderen.

Leave a Reply